✍️دکتر محمدرضا منجذب

 

🔍همواره علم اقتصاد و متغیرهای اقتصادی تحت تاثیر اقتصاد و غیر اقتصاد هست. در ایران متغیرهای غیراقتصادی و عمدتا سیاسی تاثیر بسزایی بر اقتصاد داشته و خواهد داشت. متاسفانه در تصمیم گیریها و ارایه طریق بسیار کند عمل می کنیم. بطوریکه مذاکرات ایران در خصوص مسایل اتمی در مجموع بیش از بیست سال طول کشیده است.

🔍طولانی بودن مذاکرات موجب شده که آثار سیکلی آن بر ادوار تجاری دائمی باشد و نه موقت. بر مبنای نظریه رابرت لوکاس نوبلیست اقتصاد خروج اقتصاد از روند بلندمدت خود موقت است و عاقبت تولید به روند بلندمدت خود باز می گردد. لیکن بررسی روند تولید ایران طی ۶۲ سال اخیر نشان میدهد بعد از ورود نفت به اقتصاد ایران، خروج از روند طبق نظر نلسون و پلاسر نوبلیست های اقتصاد اتفاق افتاده و این شوک مثبت بصورت رندوم واک بوده و روند به بالاتر منتقل شده است و بازگشتی نداشته است (آزمون مانایی از روند تولید حاکی از نامانا بودن آن طی دوره است). متاسفانه در دوره جنگ و با طولانی شدن آن نیز تولید از روند خودش پایین افتاده و به آن بازگشت نداشته است. این اتفاق در دهه ۹۰ با ایجاد تحریمها مجدد اتفاق افتاده است. (نمودار را نگاه کنید)

(https://t.me/drmonjazeb/424)🔍توصیه کاربردی: متاسفانه سیاستمدارن (https://t.me/drmonjazeb/435)چه قبل انقلاب و چه بعد انقلاب در پاسخ به شوک ها بر اقتصاد ایران بسیار کُند عمل کرده اند و یا حتی عکس العملی نداشته اند و این موجب شده آثار شوک ها بصورت دائمی بر تولید تاثیر گذارد (مقاله دکتر پسران) (https://t.me/drmonjazeb/433). حال آنکه در کشورهای دیگر و مشابه با زبدگی و سریعا عکس العمل مناسب نشان داده اند و آثار شوک رفع و رجوع شده و تاثیری موقت بر اقتصاد داشته است.

🌐 کانال دکتر منجذب (http://t.me/drmonjazeb)