✍️ دکتر محمدرضا منجذب

❄️ تجربه گذشته انتخابات امریکا نشان می دهد که با انتخاب جمهوری خواهان و طی دوسال اول سیاستهای انقباضی پولی موجب افزایش شاخص دلار شده است و سپس سیاستهای انبساطی در ادامه ای دوره،شاخص دلار را کاهش داده است. در نمودار و با ملاحظه دوره مربوطه برای ریگان، بوش پدر، بوش پسر و ترامپ این حرکت را ملاحظه می کنید. اما با انتخاب دموکرات ها ابتدا آنها با سیاستهای انبساطی موجب کاهش این شاخص شده و سپس با ترکیبی از رشد اقتصادی قسمت اول و اجرای سیاستهای انقباضی موجبات افزایش آن را فراهم آورده اند. در نمودار حرکت شاخص دلار را طی اوایل دوره کارتر، کلینتون و اوباما ملاحظه می کنید. قطعا رویه بایدن طی دو سال اول بدلیل قولهای انتخاباتی، عادت دموکراتها و مقابله با کرونا چنین خواهد بود. برمبنای رویه دموکراتها پیش بینی کاهش بیست و پنج الی سی درصدی شاخص می رود.

❄️ مقبولیت دلار در معاملات بین المللی منافع زیادی را برای اقتصاد آمریکا در پی داشته و خواهد داشت. هنگامی که ارزش دلار کاهش می یابد، این به منزله مالیاتی است که دولت آمریکا غیرمستقیم از شهروندان خود و دیگر کشورهای دنیا دریافت کرده است، که به حق آقایی دلار معروف است.

❄️ بر اساس آمار منتشره در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۰ معاملات با دلاراست، ۶۴ درصد ارزهای بین المللی موجود به دلار است، ۶۳ درصد بدهیهای بین المللی به دلار است، و ۵۹ درصد وامهای بین المللی به دلار است. بعبارت دیگر مجموع ارقام مذکور چیزی حدود دو برابر موجودی دلار آمریکا است. حجم موجود دلار حدود ۵۰۰۰ میلیارد دلار است و لذا مجموع آنها به ۱۰۰۰۰ میلیارد دلار میرسد که در سطح بین الملل بین کشورهای مختلف در چرخش است. لذا دموکراتها و بایدن طی دو سال اول خود حداقل ۳۰۰۰ میلیارد دلار مالیاتی غیرمستقیم از دنیا برای گسترش اقتصاد خود و مقابله با کرونا از طریق کاهش ارزش دلار دریافت خواهند کرد.