❄️ دکتر محمدرضا منجذب

🔸در این متن با استفاده قسمتی از فصل سوم کتاب اقتصاد آخرالزمان (https://t.me/monirpub/801)، اشاره ای به شرایط اقتصادی قبل از ظهور می شود. در جوامع آخرالزمان ازلحاظ اقتصادی، عموم مردم، به علل مختلفی مثل: استعمار، استبداد، بی عدالتی، و… در زندگی سختی به سر می برند. در حالی که با پیشرفت صنعت و فنّاوری به نظر می رسد جوامع انسانی باید رو به رفاه و آسایش بروند. انسان ها به دلیل فاصله گرفتن از علم و دانش صحیح و آموزه های آن دچار سختی و گرفتاری شده اند.

🔸اما در جوامع امروزی واقعیت این است که بخش های زیادی در لایه های آشکار و پنهان جامعه، همچنان با فقر و نداری دست به گریبان هستند. در بعد تولید جوامع با مشکلات طبیعی نظیر خشکسالی و بی رونقی در تولیدات کشاورزی مواجه اند. در سطح جامعه شکاف طبقاتی ملاحظه می شود. اشخاص با معامله با افراد مضطر روز به روز بر سرمایه خود می افزایند، و با زیاده خواهی های خود و گرایش به مادیات، در زندگی تجملاتی خود غرق شده و اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه را نادیده می گیرند. اینان وظیفه خود نسبت به آنان را فراموش می کنند. به فرموده پیامبر خدا (ص) گرفتار خودخواهی و عافیت طلبی می شوند.

🔸دوران قبل از ظهور، روزگار نیاز اقتصادی است، بیشتر فعالیت های اقتصادی مشمول رقابت های ناسالم و غیرانسانی است و ثروت و دارایی بصورت عادلانه ای در گستره زمین توزیع نشده است. از نیاز داشتن، فقر و محرومیت بروز دارد. از دلایل عمده وجود نابرابری ها محدودیت منابع در اختیار انسان است.

🔸خشک سالی و بی رونقی کشاورزی: یکی از منابع درآمد اقتصادی برای جامعه، بخش کشاورزی و تولیدات آن است که به رشد جامعه کمک می کند. در آخرالزمان، به علل مختلفی و بدلیل بهره برداری بی رویه و غیر اصولی از منابع طبیعی و تخریب آنها، جامعه ها گرفتار بارندگی های نابجا، خشکسالی و بی رونقی کشاورزی می شوند. به طوری که الآن در دنیا بحران کم آبی مطرح است. موسسه منابع جهانی در گزارشی اعلام کرد ۱۴ کشور از ۳۳ کشوری که سال ۲۰۴۰ (۱۴۱۹ ه ش) با کمبود جدی آب مواجه خواهند بود، جزو کشورهای حوزه خاورمیانه هستند. میزان تقاضا برای آب به احتمال زیاد طی چند دهه آینده همچون موجی رو به افزایش خواهد گذاشت.

🔸سایر موارد قابل ذکر که زندگی اقتصادی بشر را درگیر خود می نماید عبارتند از: کاهش نزول برکات الهی، رواج بهداشت نامتناسب و نامتوازن و مرگ های ناگهانی و یا غیر طبیعی، توزیع ثروت نامتناسب و نامتوازن بین ابنای بشر، بهره مندی از توسعه و بطور همزمان درگیر شدن با آفات توسعه مادی، ویژگی های مصرف با رواج مصرف گرایی و بی توجهی به فقرا و نیازمندان، رواج و شهوت ثروت اندوزی، آلودگی های اقتصادی، زیاده خواهی، و … / ادامه دارد

🔸 (معرفی کتاب اقتصاد آخرالزمان (https://t.me/drmonjazeb/450))

🔸#نیمه_شعبان #اقتصاد_آخرالزمان

 

🌐 کانال دکتر منجذب (http://t.me/drmonjazeb)