✍️ دکتر محمدرضا منجذب

🔹با توجه به اینکه هماکنون بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد و همه ی کارشناسان تلقی خوش بینانه از این بودجه دارند، پیشنهاد می شود بودجه غلتان حداقل در سه سناریو (بصورت فصلی یا ماهانه) تدوین گردد.

🔹این نوع بودجه یک پیش‌‌بینی غلتان از عملکرد آینده هزینه و درآمد دولت خواهد بود. برخلاف بودجه‌‌های ثابت که آینده را برای یک چهارچوب زمانی ثابت و یک ساله برای دولت پیش‌‌بینی می‌‌کنند، پیش‌‌بینی غلتان به طور مرتب در طول سال و به صورت ماهانه یا فصلی می تواند به روز می‌‌شود تا هر تغییری را که به مرور زمان رخ می‌‌دهد، در بودجه لحاظ نماید و نشان دهد. به این ترتیب، این پیش‌‌بینی به روش پیشنهادی اضافه کردن/کنار گذاشتن (add/drop) تکیه دارد، که در این روش به طور خودکار یک ماه یا دوره را رها می‌‌کند و ماه یا دوره جدیدی را انتخاب می‌‌کند. بعبارت دیگر در این نوع بودجه به محض اینکه شرایطی جدید پیش میاید بودجه از سناریو یا ریل اول به ریل دوم و ریل سوم … و بالعکس شیفت می کند. این امر دولت را قادر می‌‌سازد عملکرد آینده را بر اساس آخرین اعداد و چهارچوب زمانی طرح‌‌ریزی کند که می تواند در حال تغییرباشد و بر حالت ثابت مزیت انعطافی را با خود به همراه دارد.

🔹در این راستا حداقل سه سناریوی حفظ تحریمها به همین شکل، برداشتن کامل تحریمها (مفروض الان بودجه دولت) و بینابین تدوین گردد. البته داخل حالت بینابین میتواند حالتهای مختلف صفر تا صد هم تعریف شود. بنظر می رسد چنین بودجه ای دغدغه سیاستگذار اعم از دولت و مجلس را مرتفع می نماید. قاعدتا تدوین چنین بودجه ای با همکاری دو قوه میتواند تحت مدیریت سازمان برنامه تدوین و اجرا گردد.

t.me/drmonjazeb